duminică, 22 iulie 2018

Napoli, Vezuviu, Pompei, Capri, Positano, Amalfi - Episodul 1

O vizita la Pompeii, o pagina de istorie
Tot citisem multe articole si vazusem o multime de poze cu "Costa Amalfitana", dar niciodata nu se arata prin calatoriile noastre ca o posibila destinatie, din cauza preturile mari practicate de operatorii de transport. Locuind la Torino in nordul Italiei, un drum pana la Napoli necesita 11 ore cu trenurile de noapte, 6 ore cu trenurile rapide sau o ora cu avionul. Evident ca ultima varianta era cea de preferat, dar preturile practicate de compania nationala Alitalia m-a impiedicat sa aterizez pe aeroportul din Napoli, ei fiind singura companie aeriana care opera aceasta ruta. Dar in vara anului 2016 Bue Air, care infiintase deja o baza la Torino, anunta ca va zbura de la Torino la Napoli din octombrie si evident a venit cu preturi bune in ideea de a promova aceasta destinatie.
Asa ca intr-o zi de miercuri dimineata eram la ora 5 dimineata in aeroport asteptand zborul cu destinatia Napoli. Totul a fost foarte pe repede inainte, ca urmare a faptului ca era un zbor intern controlul documentelor nu a existat, au scanat doar codul biletului. Urmau 5 zile pline de locuri si intamplari faine. Dupa 40 de minute am aterizat pe aeroprtul Capodichino aflat fix langa oras. Fiind patru persoane si citind tot felul de intamplari despre autobuzul care face legatura intre centrul orasului si aeroport, am hotarat sa mergem cu taxiul spre hotelul aflat in Piazza Garibaldi in centru.

Golful Napoli vazut din avion
Cand am plecat de acasa aveam pregatit un itinerar si in functie de starea vremii, timpul avut la dispozitie, oboseala si alti factori nu era neaparat programul nostru. Doua lucruri erau clare ca doua nopti dormeam la Napoli si doua la Piano di Sorrento. Nu stiu daca toti taximetristii sunt la fel la Napoli sau daca noi l-am nimerit pe cel mai "cu tupeu", dar pe langa faptul ca vorbea destul de putin in italiana (aproape tot ce spunea era in dilaectul napoletan) conducea contrar tuturor regulilor de circulatie. Obligatoriu la dreapta, insemna pentru el un viraj la stanga si deci mergeam pe sens interzis, faptul ca hotelul era intr-o zona piedonala si nu avea chef sa ocoleasca vreo 5 minute, ne-a parasutat la 500 de metri de hotel, dar am aflat un secret important de la el: unde putem gusta celebrele "sfogliatelle" facute proaspete pe loc. Dupa ce am facut check in-ul la hotelul Ideal, un hotel de 3 stele la 30 de euro camera matrimoniala pe noapte cu o medie a nootelor de de 7,4 pe Booking din 3000 de evaluari, cu mic dejun inclus, am plecat spre barul "Cuori di sfogliatella" unde am putut degusta delicioasele dulciuri locale: "baba al rum" si "sfogliatelle", impreuna cu o cafea ca la Napoli. Dupa aceasta mica pauza gastronomica, impreuna am hotarat sa mergem in prima zi spre complexul arheologic Pompei Scavi. Avand hotelul intr-o pozitie strategica, am traversat strada si imediat am luat celebrul trenulet Circumvesuviana din gara Porta Garibaldi si dupa 35 de minute am ajuns la Pompei. Gara Pompei Scavi se afla la poalele muntelui Vezuviu. De la gara pana la intrarea in situl arheologic distanta poate fi parcursa lejer pe jos. 

Primul obiectiv de pe lunga lista a fost Pompei-Scavi
Amfiteatrul roman de la Pompei
Dar de ce este Pompei una dintre cele mai vizitate destinatii turistice din Italia? In urma eruptiei vulcanului Vezuviu din anul 79 dupa Hristos, orasul Pompei a fost distrus si acoperit de un strat de cenusa. In anul 1974 a fost descoperit intamplator, iar cercetarile arheologilor au scos la iveala multe informatii despre Imperiul Roman. La intrare in situl Pompei dupa ce am cumparat biletul de intrare si am primit o harta a obiectivului turistic, ne-am apropiat de un grup de turisti care aveau si ghid, astfel am reusit sa aflam si mai multe informatii interesante. Am remarcat un numar mare de turisti asiatici, interesati de tot ceea ce le explica ghidul lor. Nu stiu cat timp e necesar sa vizitezi Pompeiul, dar cred ca in decurs de cateva ore vei reusi sa iti faci o idee despre ce a fost cu adevarat acolo. Din pacate in interiorul sitului arheologic este un adevarat santier, existand frecvent lucrari de restaurare. La un moment dat ne-am despartit de grupul cu ghid si am accelerat ritmul vizitei. Cu siguranta ca amfiteatrul roman sau sala cu mulajele umane surprinse de lava vulcanului nu trebuie ratate. Pentru a evita asteptatul la rand pentru bilete, acestea pot fi cumparate si online de pe saitul TicketOne, un bilet costand 15 euro.

Celebrele camioane militare cu care am urcat pe Vezuviu
Dupa vizita la Pompei a urmat un alt obiectiv aflat pe lista, urcarea pe Vezuviu. Citisem pe internet initial ca accesul pe munte se face cu ajutorul unor camioane militare, dar nu stiam prea multe detalii. Practic din centru orasului Pompei am gasit aceasta posibilitate sa urcam pe munte. Initial dupa ce am platit biletul a fost un autobuz care ne-a dus pana la poalele muntelui. Acolo ne asteptau celebrele camioane militare, modificate in interior pentru turisti si cu ajutorul carora am reusit sa urcam pe niste "poteci" imposibile accesului auto. Ultima parte a urcusului pana in varf a fost pe jos pe un traseu bine delimitat. Profitand de o zi senina si avand adrenalina de a descoperi locuri noi in circa o ora eram pe buza vulcanului. Trebuie spus ca vulcanul nu este stins in totalitate el fiind doar "adormit". Ghidul prezent ne-a explicat ca se asteapta ca in viitorul nu foarte indepartat sa mai aiba loc o eruptie violenta, doar ca in prezent cu toata tehnologia avuta la dispozitie se va reusi din timp anticiparea acestui lucru. Acest video certifica cele de mai sus.
Panorama orasului Napoli vazut de pe Vezuviu
Peisajul este unul care iti taie rasuflarea asa cum reiese si din filmuletul acesta. Trebuie spus ca nu am avut la dispozitie cat timp ne-am fi dorit, deoarece trebuia sa coboram cu acelasi camion cu care am urcat pe munte la o ora stabilita. Efortul depus pentru a ajunge in varf nu este unul deosebit pentru o persoana activa, dar la urcare necesita o ambitie si un antrenament minim. O data ajunsi sus nu ai foarte multe variante la dispozitie. Pe langa relaxarea binemeritata si admirarea peisajului, te poti racori cu o sticla de apa sau cu o inghetata la bufetul amenajat adhoc. Am avut noroc si de un mini concert improvizat de un dj, asa cum reiese din filmuletul de mai jos:


Incet incet prima zi din excursia noastra se apropia de sfarsit. Dupa ce am revenit la Napoli, a urmat o scurta plimbare pe jos prin centru, iar odata cu venirea serii si gasirea unui restaurant unde sa servim cina. Dar cea mai buna optiune era chiar la 10 pasi de hotel si anume la terasa de langa. Si ce anume sa servesti la cina daca nu specialitati de paste si peste specifice orasului Napoli.

Pofta buna !
           In episioadele urmatoare voi scrie si despre alte locuri ce merita descoperite in vizita dinspre Napoli spre Costa Amalfitana. Intre timp va las sa vedeti cateva fotografii realizate cu ocazia excursiei noastre din prima zi.
Biletul Blue Air pentru Torino-Napoli

Destinatiile dimineata pe aeroportul Torino Caselle

Boeingul 737-500 care ne-a dus la Napoli


Micul dejun inclus in pret 

Rasaritul ofera mereu cadre spectaculoase


La iesirea din aeroportul Capodichino



Foarte multi asiatici la Pompei





O zi perfecta pentru fotografii




Alex & Giorgia





Mulaje umane reconstituite



Amfiteatrul roman


Trebuia sa te intorci cu acelasi camion cu care ai urcat

In octombrie la 1281 de metri pe Vezuviu



Pe marginea vulcanului










Coborarea a fost mai lejera

La Hector se mananca bine si se plateste putin


Spaghetti alle vongole

Paccheri ai frutti di mare

Un comentariu: