vineri, 16 februarie 2018

Bernina Express - cu trenul rosu prin Alpii Elvetieni

Bernina Express
De multa vreme era pe lista noastra de excursii, una putin mai deosebita si anume "Cu trenul elvetian prin Alpi". Cu siguranta ati vazut macar o data acele imagini spectaculoase cu trenul rosu strabatand peisaje montane spectaculoase prin Alpii elvetieni. Fie ca e vara, fie ca e iarna peisajele sunt la fel de spectaculoase, schimbandu-se doar culorile decorului. Chiar daca locuim la o distanta relativ mica(300 km) de unul din punctele de plecare ale Berninei Express, pana in Ajunul Craciunului nu fusesem inca cu celebrul tren. Trebuie spus de la inceput ca pretul este cel care m-a descurajat de fiecare data in luarea acestei decizii. Asa cum probabil ati remarcat de cele mai multe ori in excursiile noastre am ales sa vizitam locuri noi, bazandu-ne pe un program facut de mine si Giorgia tinand cont de pret, timp liber, obiecive turistice etc. neimplicand o agentie de turism. Ei bine de data aceasta am ales un pachet al unei agentii italiene si am sa va explic si de ce.
Internetul este plin de oferte de la diferite agentii de turism, sau chiar Caile Ferate Elvetiene care vand bilete pentru celebrul tren. De fapt inainte de a planifica excursia va sfatuiesc sa urmariti cu atentie ce itinerar doriti sa strabateti. Punctele de plecare sunt Tirano(Italia), Chur , Davos , Sankt Moritz , Zermatt sau Lugano(transfer cu autobuzul pana la Tirano). Bineinteles ca pentru noi locuind in Italia cel mai simplu ar fi fost ca plecarea sa se faca de la Tirano si pana la St. Moritz cu Bernina Express, dar marele dezavantaj consta in faptul ca atunci cand cumperi bilete fie online de pe www.rhb.ch fie direct din gara trebuie sa te intorci de unde ai plecat, astfel strabatand de doua ori aceasi ruta. Varianta de a ramane o noapte la St. Moritz nu a intrat in calcul tinand cond ca in luxoasa statiune elvetiana mai ales in Ajunul Craciunului nu se mai gaseau camere libere si oricum preturile ar fi implicat multe zerouri. Cautand pe internet am descoperite site-ul www.bernina-express.com care oferea excursii cu Bernina Express. Dar care e diferenta intre Glaciar Express si Bernina Express? In primul rand amandoua sunt trenuri turistice cu vagoane speciale cu vedere panoramica, unde geamurile sunt mai mari decat cele standard concepute special pentru ca turistii sa poata admira peisaje deosebite. Glaciar Express este cel mai lent tren express din lume, parcurgand timp de 8 ore 291 de poduri si 91 de tuneluri de la st. Moritz pana la Zermatt via Chur, in timp ce Bernina Express parcurge in circa doua ore jumatate 196 de viaducte si poduri si 55 de tuneluri si galerii.

Dar sa revin la excursia noastra, cu doar 99 de euro noi am rezervat un itinerariu care a meritat cu adevarat, marturie fiind pozele incarcate mai jos. Exista mai multe pachete, unele incluzand cazare de una sau doua nopti, intrarea la terme la Bormio plus alte atractii. Club Magellano este agentia care administreaza site-ul www.bernina-express.com. Excursia de o zi prevedea plecarea dimineata devreme din Milano cu autocarul spre trenul rosu. In functie de disponibilitatea oferita de Caile Ferate Elvetiene(Ferrovia Retica), cei de la agentie primesc bilete fie pentru trenul de dimineata din Tirano, fie pentru cel de la amiaza din St. Moritz in sens invers. Noi am fost instiintati dimineata de catre un reprezentant al agentiei ca vom merge cu autocarul pana la St. Moritz, apoi ne vom intoarce cu Bernina Express pana la Tirano, unde ne va astepta autocarul. In drumul nostru la retur spre Milano vom utiliza un alt traseu si vom merge si la Livigno o localitate aflata la granita dintre Elvetia si Italia unde nu se plateste TVA, o localitate numai buna de shopping. Seara tarziu vom reveni cu autocarul spre Milano. Zis si facut. Plecarea se poate realiza din diferite orase italiene, autocarul avand opriri stabilite in functie de rezervarile obtinute.

Asadar intr-o dimineata rece de decembrie am plecat la drum cu dorinta de a descoperi Bernina Express, celebrul tren turistic inclus in patrimoniul Unesco. Am plecat din Milano cand inca era intuneric afara in jurul orei 6:30, iar dupa ce au urcat ultimii calatori de la Monza am pornit pe autostrada la bordul frumosului autocar "Club Magellano" spre Lecco. In partea stanga odata cu rasaritul soarelui puteam admira frumosul lac Como. Cu cat ne apropiam de zona montana peisajul se schimba incet-incet.

Cu cat ne apropiem de munti incepe sa se faca simtita prezenta zapezii
Partea cea mai grea a traseului a fost urcarea prin pasul Maloja spre Elvetia. Peisajul este cu adevarat incantator, albul fiind predominant si cum afara era o zi senina se vedeau perfect varfurile muntilor. Soseaua este destul de ingusta astfel incat soferul autocarului claxona in avans inaintea fiecarei curbe cu vizibilitate redusa, incercand astfel sa evite o eventuala tamponare. Drumul prin trecatoare are 32 de kilometri de la Bregaglia(330 metri) pana in varful Maloja(1820 metri). Odata ajunsi in varf, am trecut fara sa ne dam seama in Elvetia. Telefoanele au inceput sa receptioneze sms-uri de "bine ai venit", insa am fost atentionati ca Elvetia nu face parte din Uniunea Europeana, iar tarifele erau destul de piperate. Granita este una mai mult formala fiindca nu am fost opriti pentru controlul documentelor.
Dupa inca cativa kilometri am facut o prima oprire pe malul lacului Sils. Lacul era inghetat si acoperit cu zapada, iar peisajul iti taia rasuflarea. Dupa o serie de poze, inclusiv una de grup, am revenit in autocar temperatura afara fiind undeva sub 0. De aici am continuat itinerariul spre St. Moritz. Singurul lucru pe care trebuia sa il respectam era plecarea de la 13:48 cu Bernina Express. Inainte de a ajunge in micuta statiune elvetiana, am remarcat pe partea stanga funicularul Corviglia, care are cel mai lung traseu din lume cu peste 4 kilometri. El urca la varful Piz Nair, situat la 3057 de metri altitudine. Odata ajunsi in St. Moritz autocarul ne-a lasat in fata garii si cu el aveam sa ne reintalnim la Tirano. Ghidul nostru ne-a recomandat sa vizitam centrul statiunii si sa incercam sa evitam sa servim pranzul la St. Moritz, deoarece preturile sunt extrem de piperate circa 100 de euro. Asadar nu aveam foarte mult timp la dispozitie, iar cu rucsacul in spate am pornit sa exploram frumoasa statiune de schi, aflata la 1822 de metri. St. Moritz a fost gazda Olimpiadelor de Iarna din 1928 si 1948.
Micuta statiune stie cum sa-si intampine turistii
 La Sankt Moritz se vorbeste limba germana preponderent, ca a doua limba fiind folosita italiana. In trecut aici se vorbea preponderent dialectul romanche, specific cantonului Graubunded. Daca ati urmarit filmul "Heidi", trebuie sa stiti ca a fost filmat chiar aici. De la gara am urmat parcursul firesc spre centrul orasului, trecand printr-o parcare incalzita unde ne asteptau scarile rulante care duceau fix spre centrul orasului. In timp ce urcam puteam admira pe peretii galeriei diferite cadre care aduceau aminte de istoricul statiunii de schi de-a lungul anilor. Ajunsi in centru am putut observa atmosfera specifica de sarbatori si multe magazine de lux. Aici o noapte la hotel "sare" de 1000 de euro. Aerul este foarte curat, iar prin oras se plimba numai "lumea buna". Mi-a adus aminte de Monte Carlo, acolo am mai vazut atatea Rolls Royce-uri la un loc(la Dubai inca nu am fost).

Dar cum articolul de azi este despre Bernina Express, am plecat spre gara pentru a urca in Trenuletul Rosu. La gara pe langa ghidul Ivan care ne-a insotit pe toata durata turului am avut si un ghid de limba italiana Gloria, doar pentru Bernina Express. Cum in cadrul grupului erau si doi americani, lor li s-a explicat mereu in engleza. Dar cum ora plecarii trenului se apropia, pe langa ghidul in formatul pdf pe care l-am primit pe telefon cand am facut rezervarea, am mai luat si ceva pe hartie din gara ca sa avem ce rasfoi in cele peste doua ore in tren. Sincer pana atunci cand auzeam de trenul rosu ma gandeam ca doar Bernina are aceasta culoare, dar in gara am descoperit ca toate trenurile erau rosii, culoare specifica Cailor Ferate Elvetiene. Bineinteles ca plecarea a fost la ora exacta, ca doar eram in Tara Cantoanelor si tot mergea conform unui ceas elvetian. Am avut un vagon de clasa a II-a exclusiv pentru noi, iar ghidul ne-a explicat la microfon ce anume vedeam, plus cateva povestioare interesante. Cei 60 de kilometri urmau sa fie parcursi in doua ore si un sfert, coborand astfel de la St. Moritz de la 1775 de metri pana la 400 de metri la Tirano.
Sigur si vara e la fel de frumos
Trenul coboara cu o viteza medie pana la Pontresina, un loc ideal pentru plimbari, inclusiv cu sania trasa de cai, fiind preferat ca si St. Moritz de catre clasa instarita a societatii, dovada fiind hotelurile ce inconjoara micuta localitate. Urmatoarea oprire a fost Monteratsch, de unde se poate ajunge pana la baza ghetarului intr-o plimbare de circa o ora. Ghetarul Monteratsch "coboara" 7 kilometri cu o diferenta de nivel de 2000 de metri. De aici poate fi vizibil varful Piz Bernina de 4049 metri.
Trenul si-a continuat traseul iar urmatoarea oprire a fost Bernina Divolezza. Multi turisti urca cu telecabina Diavolezza pana la 2978 de metri folosind Bernina Express, datorita marelui avantaj: punctul de plecare al telecabinei este chiar gara unde opreste trenul. In prezent telecabina functioneaza doar iarna, deoarece ghetarul se topeste si se retrage constat. Urmatoarea stationare este la Lagalb, aici oprirea facandu-se la cerere in caz ca exista doritori, ei anuntand in prealabil pe controlor. Si aici exista o telecabina care urca pana la 2893 de metri, ambele fiind locuri ideale pentru o panorama de vis asupra Alpilor Elvetieni. Pe pagina de facebook Club Magellano puteti urmari un filmulet reprezentativ pentru excursia noastra, el poate fi vazut aici. Urmatoarea oprire este la Ospizio Bernina, locul cu cea mai mare altitudine unde ajunge celebrul tren. Suntem la 2253 de metri, la baza ghetarului Bernina. Pasul Bernina a reprezentat pentru secolele la rand, locul unde comerciantii care transportau marfuri dinspre regiunea Valtellina din Italia spre cantonul Grigioni se opreau pentru a se odihni. In apropierea garii, la poalele ghetarului Cambrena, se deschide in fata ochilor o panorama constituita din doua lacuri spectaculoase.
Daca ajungeti vara veti observa un lac cu apa de o culoare inchisa(Lej Nair) si un altul adiacent de o culoare deschisa(Lej Alv). Povestea acestor doua lacuri glaciare una foarte interesanta. In timp ce Lacul Alb se formeaza din apa ghetarilor, Lacul Negru alimentat de diferite paraie. De aici si datorita mineralelor de roci diferite rezulta culoare diferita a celor doua lacuri. Ele sunt despartite de o limba de pamant de cativa metri. Lacul Alb se varsa in fluviul Po si apoi in Marea Adriatica, in timp ce Lacul Negru se varsa in Dunare in Marea Neagra.
Lacul Alb
Urmatoarea oprire este la Alp Grum la 2091 de metri. Panorama catre ghetarul Palù, sau catre valea Poachiavo face din aceasta zona una perfecta pentru drumetii pe traseele marcate pana la refugiile montane. La Alp Grum am gasit o inscriptie in lemn in limba japoneza asezata in fata refugiului, care sa aminteasca infratirea intre calea ferata Bernina si calea ferata Hakone-Tozan din Tokyo. Dupa ce o delegatie jaaponeza a vizitat aceasta zona au ramas impresionati de ingineria liniei montane de cale ferata elvetiene si au hotarat sa construiasca una asemanatoare in Tara Soarelui Rasare. Trenul isi continua coborarea pana la Cavaglia, de unde se pot admira lacul Poschiavo, localitatea cu acelasi nume sau diferite cascade. La 500 de metri de gara spre sud se gaseste "Il giardino dei ghiacciai". De-a lungul anilor datorita unui fenomen natural, nisipul transportat de apa ghetarului preistoric au erodat si netezit rocile formand ecluze deosebite. Urmatoarea oprire a fost de circa 7 minute la Poschiavo, unde am asteptat ca alta tren sa urce de la Tirano. In localitatea situata la circa 1000 de metri altitudine se gasesc cateva restaurante si hoteluri pentru a petrece o noapte sau o zi in mijlocul naturii. In micutul sat medieval se remarca cele doua biserici, una catolica si una protestanta aflate la mica distanta una de cealalta. Mai departe trenul trece pe langa lacul montan Poschiavo si opreste la Miralago, unde se pot organiza drumetii in jurul lacului. La Poschiavo putinele case care s-au construit sunt locuite doar pe perioada verii. In continuare trenul isi continua traseul si ajunge la Brusio. Aici se gaseste una dintre atractiile majore ale circuitului: viaductul circular Brusio, unde trenul face o curba de 360 de grade pentru a sustine diferenta de altitudine. Viaductul elicoidal are o raza de 70 de metri si este in intregime vizibil cu o diferenta de nivel de 30 de metri. Viaductul a fost construit pentru a evita sapaturile unui nou tunel, tinand cont de carcaterul turistic al acestei linii. Viaductul este construit doar din piatra fiind o minune arhitecturala a secolului XX.
Viaductul circular de la Brusio
Incet-incet Bernina Express se apropia de sfarsitul traseului, efectuand opriri scurte la Campascio si Campocologno. Capatul liniei este la Tirano, inca din antichitate un centru economic important al regiunii Valetllina. Micutul oras de la granita este folosit in special pentru tranzit, dar aici exista si diferite posibilitati de cazare, tinand cont ca legatura cu Milano se poate efectua atat cu trenul Freccia Bernina dar si cu autobuzele. Daca aveti mai mult timp la dispozitie, puteti vizita sanctuarul "Madonna di Tirano", palatul Salis sau palatul Lambertenghi.

Calea ferata Tirano-St. Moritz a fost inaugurata in 1908, prezentand un interes deosebit din punct de vedere ingineresc si arhitectural. Doar 2,5 kilometri dinspre Tirano se afla pe teritoriul italian. Dupa al Doilea Razboi Mondial, Tirano a prosperat datorita vecinatatii cu Elvetia, aici existand foarte multe cazuri de contrabanda. In trecut controlul vamal se efectua de la Tirano la Campocologno, dar odata cu aderarea la spatiu Schengen acesta a fost inlaturat.

In fata garii ne astepta autocarul "Club Magellano", acelasi care ne-a adus pana la St. Moritz. Dupa aproximativ 45 de minute petrecute in Tirano am continuat itinerariul nostru spre Livigno, localitate de munte aflata la 75 de kilometri in provincia Sondrio in regiunea Lombardia. Livigno este o statiune de schi exclusivista situata la 1500 de metri altitudine, remarcandu-se prin faptul ca aici nu se plateste TVA pentru produsele cumparate. Dar sa va explic cum functioneaza acest sistem Duty-Free. Am fost atentionati de ghidul nostru ca putem face cumparaturi de maxim 300 de euro in total pe bonurile fiscale obtinute, din care maxim o sticla de bauturi alcoolice si doua cartuse de tigari de persoana. Daca de exemplu doriti sa cumparati un telefon celular de 301 euro si sunteti opriti de catre vamesi acestia il vor confisca. Trebuie spus ca in micuta statiune se gasesc numeroase branduri de magazine, preturile diferind de la unul la altul chiar si pentru acelasi produs. Noi am avut la dispozitie circa doua ore si jumatate, timp in care am explorat locul. Mai intai am inceput cu targul traditional de Craciun, frigul patrunzator impingandu-ne sa facem miscare si sa ne adapostim in diferitele magazine sau restaurante.
Targurile de Craciun de la Livigno
Chiar daca vanzatorii ne incurajau sa cumparam cat mai mult, motivand ca fiind cu autocarul nu vom fi controlati de vamesii italieni, noi ne-am limitat doar la cateva cumparaturi. Dupa ora 17 a inceput sa se intunece iar statiunea s-a luminat, inclusiv pe partiile din imprejurimi. Din pacate nu am avut destul timp la dispozitie sa urcam cu telecabina, dar nu excludem in viitor sa revenim la Livigno, eventual vara. Cum timpul s-a scurs fara sa ne dam seama am revenit spre locul de intalnire. Accesul spre Livigno dinspre Italia se face prin pasul Foscagno situat la 2291 de metri. La intoarcere insa autocarul a fost oprit de catre vamesi si fiecare persoana a fost controlata la bagaje, bonuri fiscale etc. Nu au fost probleme iar autocarul si-a continuat drumul spre Milano.

Cam asa a decurs o excursie de o zi in Ajunul Craciunului 2017. Punctul forte al itinerarului a fost trenul rosu Bernina Express, dar St. Moritz sau Livigno merita cu siguranta mai mult timp. De la Livigno spre Milano am strabatut si localitatea Bormio renumita pentru apele sale termale, insa pachetul nostru nu includea o oprire aici. Chiar daca a fost destul de obositor, la final am ajuns acasa multumiti de tot ce am reusit sa vizitam. Mai jos va las sa admirati cateva fotografii si filmulete din excursia noastra. Voi ati fost cu Bernina Express? Daca da cum vi s-a parut?

Sat tipic italian situat la poalele muntelui

Culmile Alpilor la granita dintre Elvetia si Italia

Pasul Maloja

Granita dintre Italia si Elvetia

Prima oprire la Lacul Sils

Autocarul 10 Club Magellano

Alex & Giorgia

Autocarul nostru pe durata vizitei in Elvetia

Hoteluri de lux si un peisaj tipic de iarna

St. Moritz

Willkommen


In partea de sus a statiunii se ajunge pe scari rulante




Harta micutei localitati de circa 5000 de locuitori

St. Moritz supranumit Monte Carlo-ul Elvetiei

Mos Craciun a fost darnic la St. Mortiz

Doar eram in preajma Sarbatorilor de iarna

Incotro

O harta e mereu un instrument util in excursiile noastre

Un mic ghid de buzunar

Steagul elvetian prezent cu mandrie in varful cladirilor

Vagoanele panoramice Bernina Express de clasa I

Alpii Elvetieni

Calea ferata are un alt parcurs mult mai spectaculos in comparatie cu soseaua

Ferrovia retica svizzera

Calea ferata ce strabate muntii

La Pontresina

Cerul alb-albastru

Punctul de plecare al telecabinei este practic gara Bernina Express

Telecabina Diavolezza care urca pana la 2978 de metri

Halta de la Lacul Alb cu oprire la cerere

Pozele cu varfurile din Alpi intr-o zi senina

Partii de schi

Telecabina Lagalb care urca pana la 2893 metri

Sporturi de iarna

Barajul vazut de pe Lacul Negru

Ups

Peisaj de iarna

Peisaj de iarna vazut de pe geamul trenului rosu

Valea glaciara

Superb

Masuta din tren are imprimata o harta

Barajul care separa cele doua lacuri

O zi senina la munte

Trenul coboara incet spre Tirano

Unele cabane sunt locuite doar pe perioada verii

Viaductul de la Brusio

Una dintre atractiile itinerariului

Benvenutti a Tirano

Vedere cu Bernina Express

O plimbare cu Mos Craciun

Orice sursa de caldura e binevenita

Targul de Craciun

Ce puteam lua cadou din Elvetia daca nu celebra ciocolata

Sara pe deal

S-a innoptat la Livigno e timpul sa ne intoarcem

Scena Nașterii Domnului la Livigno

Frig e putin spus

Magnet de frigider pentru colectia personala

7 comentarii:

  1. Cât de bucuros ești că ai fost în Elveția. Felicitări. Cu aceste amintiri vei rămâne ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc. Elveția este o destinație de vacanță scumpă dar oferă multe amintiri frumoase. Excursia cu trenul din articol este o experiență deosebită indiferent de anotimp.

      Ștergere
  2. Mi-a placut mult articolul. Prezentare impecabila. Multumesc frumos pentru aceasta minunata postare!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mă bucur că v-am putut fi de ajutor cu informații utile despre o destinație ce merită vizitată.

      Ștergere
  3. Buna ziua! As putea sa fac o rezervare la Club Magellano, fiind din Romania? Am intrat pe site-ul agentiei, dar este doar in limba italiana. Mi-ar placea sa rezerv exact pachetul pe care l-ati avut. Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună ziua. Am verificat și eu pe site la ei. Am văzut că au multe date disponibile cu același preț 99€/persoană cu plecare din Milano, Via Paleocapa 4 (Metrou Cadorna) la ora 7:00. Încercați să traduceți din browser gen Google Chrome. Eu îmi aduc aminte că atunci când am fost erau și două persoane care nu vorbeau italiană și ghidul le-a tradus mai tot timpul in engleză tot ce spunea. Eventual încercați să le scrieți în engleză înainte de a cumpăra pe email și sigur vă vor răspunde fiindcă sunt foarte activi, mai ales pe social media. O zi bună.

      Ștergere