Dar ce este o mocanita? Conform DEX-ului mocanita e un tren de linie ingusta care circula la munte. Ca toate mocanitele din Romania (Brad - Criscior, Abrud - Campeni, Covasna- Comandau) si la Moldovita, calea ferata cu ecartament ingust a fost construita pentru transportul de masa lemnoasa de la padure la gater.
Ea a fost inaugurata in 1888, avand la inceput 23 de kilometri, dar in decursul timpului a ajuns la 73 de kilometri in 1987, fiind folosita pana in 2001. In prezent traseul cuprinde circa 12 kilometri de la Moldovita pana la Argel, cursele fiind efectuate cu vagoane remorcate de locomotive vechi cu abur construite la Resita in anii 50. De-a lungul timpului aceste trenuri au devenit din ce in ce mai apreciate atat de turistii straini cat si de cei romani. In perioada verii circula 3 trenuri pe zi la ora 10, 14 si 17 cu plecare din gara Moldovita, organizandu-se de asemenea trenuri speciale cu ocazia Sarbatorilor. Un bilet dus-intors pentru un adult costa 30 de lei, existand si posibilitati pentru bilete cu reducere sau gratuite. Mai multe detalii gasiti aici . Durata unei curse este de maxim 3 ore dus/intors. Exista vagoane deschise, dar si inchise, in functie de sezon, alegandu-se cele potrivite. Mocaniţa circula si iarna, in vagoane existand sobe pentru incalzirea cu lemne. Pentru mine a fost a doua experienta cu mocanita, dupa mult mai cunoscuta mocanita de la Viseul de Sus, care duce pe Valea Vaserului. Daca in Maramures, practic te rupi de realitate si incepi sa urci pana la Paltin, intr-o alta lume, unde nu ai semnal la telefon, mocanita de la Moldovita are o alta caracteristica. Paralel cu sinele de cale ferata exista o sosea asfaltata, astfel locomotiva fiind fotografiata de turistii in miscare, toti incercand sa gaseasca unghiul potrivit. Odata plecat din gara Moldovita, trenul parcurge agale calea ferata spre nord, trecand prin curtile localnicilor. Primii kilometri, turistii sunt toti la geamuri cu aparatele foto si telefoanele facand filme si poze. Am remarcat in vagonul in care eram mai multe familii cu copii, acestia fiind de altfel cei mai entuziasmati. Calea ferata strabate Obcina Mare, una din cele trei culmi impadurite, denumite Obcinele Bucovinei. Dupa circa o ora mocanita ajunge la Argel, capatul de linie al trenului turistic. Satul Argel se afla la limita Obcinii Mare cu Obcina Feredeu. Aici toata lumea coboara din vagoane si se indreapta spre locul special amenajat pentru turisti, foisoarele avand mese si banci de lemn, situate langa raul Moldovita, timp in care au loc manevre de mutarea a mocanitei in capatul trenului pentru intoarcerea spre Moldovita. In acest timp se pot servi produse locale, sau admira peisajul, fiecare alegand cum sa isi petreaca timpul. Pozele de mai jos, redau atmosfera pe care am gasit-o la Argel. Mierea de albine, afinata sau o farfurie de ostropel de vita cu mamaliguta preparate calde, ii fac pe calatori sa aprecieze ospitalitatea bucovinenilor. Preturile erau de bun simt, iar portiile de mancare erau consistente si gustoase.
Dar cum timpul zboara, dupa inca o sesiune de fotografii suieratul mocanitei ne-a facut sa urcam din nou in vagoane. La intors cei 10 km au fost parcursi mai repede, vagoanele avand un fel de frana manuala, actionata de o persoana. Dupa ce am urcat in masina parcata in apropierea garii, am realizat ca nu ar fi o idee rea sa intram si pana la Manastirea Moldovita, aflata in drumul nostru.
Manastirea Moldovita |
Sper ca am reusit sa va conving ca urmatoarea vacanta sa o petreceti in Bucovina. Daca nu, mai jos gasiti cateva poze din acea zi de august 2017.
Traseu mocanita Hutulca |
Bilet mocanita |
Viza de Moldovita |
Iarba verde de acasa |
In interiorul vagonului |
Vagoane personalizate |
Welcome to Bucovina |
Ostropel de vita |
Mamaliga cu branza si smantana |
Raul Moldovita |
Chu chu |
Peisaj bucovinean |
Obiective turistice Moldovita |
Poarta manastirii |
Pictura exterioara manastirea Moldovita |
Curtea manastirii |
Pictura interioara |
Magnet de frigider |
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu